Thursday, November 29, 2007

Det gode julearrangement



December er fyldt med julearrangementer, ikke mindst for børnefamilier. På jobbet, i skolen, i SFO´en, til gymnastik og i børnehaven. Sidstnævnte er lige løbet af stabelen, og vores dejlige børnehave har alletiders tradition.

Vi mødes om eftermiddagen på børnehavens legeplads. Der er æbleskiver til alle, glögg til voksne og saft til børn. Der er god plads og tid til at både store og små går rundt og hyggesnakker mellem hinanden, mens husmusikanten spiller og ungerne falder ind med glade stemmer når de har lyst.

Når mørket falder på, får hver familie udleveret en fakkel (en pind med ild i, kalder den 3-årige det) og herefter går vi i optog til en nærliggende mølle, som er festligt julepyntet. Så synger vi igen, og kalder på julemanden. Også i år dukkede han op, og gav sig god tid til at hygge med børnene inden den store godteposeuddeling.

Jeg synes det er en fin måde at fejre julens anmarch på, der bliver vist siddet rigeligt i december rundt omkring. Frisk luft og afslappet stemning, det virker selv når vejret er lidt kedeligt. Dog må jeg indrømme at jeg altid får nogle bestemte associationer, når vi går med faklerne. Fakkeltog er noget jeg primært forbinder med idealistiske demonstrationer: for menneskerettigheder, mod racisme etc. Jeg får nærmest lidt dårlig samvittighed over at vi bare bruger faklerne for hyggens skyld.

No comments:

Post a Comment