Thursday, January 10, 2008

Fra strikkekurvens dyb - eller noget om gode hensigter

Mange har gjort status i anledning af årsskiftet, nogle over livet i almindelighed og nogle over deres strikkeindsats i 2007 og planer for 2008. Jeg er dybt imponeret over hvad visse strikke kan nå! Jeg når hundredevis af smarte projekter, i hvert fald inde i mit hoved. I virkelighedens verden ser det lidt anderledes ud. Jeg er god til at lade mig inspirere, og god til at starte på nyt, men i dag hvor jeg har forsøgt en slags status over igangværende projekter, må jeg erkende, at en lille hindring ofte er nok til at sætte et ellers lovende projekt på stand by.

Man kunne jo vælge at melde sig til et af de fine initiativer, Brug af dit garnlager eller 12 projekter, man kunne også stille sig selv en præmie i udsigt....I første omgang vil jeg skabe lidt overblik over de igangværende og boblerne. Så håber jeg, jeg kan mobilisere rygrad nok til at gøre noget (det hele, fru Kvist!) færdigt.

Fra kurven
Først: dem der skal overleve:

Saffy fra Rowan
Undskyldning: der er faktisk flere: for det første havde jeg to på hinanden følgende uheld
med den. For det andet er garnet toplækkert - men først når det er strikket. Den skal være færdig i 2008!

Claudia fra Designclub.dk
Undskyldning: Der er faktisk også flere: Jeg synes ikke min lænkekant er pæn - den bliver for løs. Ikke godt, når lænkekanten skal udgøre selve kanten på forstykkerne. Jeg er i tvivl om størrelsen, for jeg synes det er svært at bedømme de færdige mål i rib. Desuden er jeg sikker på, at jeg ikke har garn nok. Det skulle et besøg hos Garnbixen dog kunne klare.
Skal være færdig i 2008.

Birch fra Rowan
Der er ikke brug for en undskyldning her, jeg er næsten færdig og skal have det på til min brors bryllup.
Skal være færdigt inden den 26. januar (hvor jeg også skal have strikket et sjal til yngsteøglen)

Mermaid fra Falkenberg
Lækkert kit, smukke lilla farver, genial form. Undskyldning: jeg kan kun få strikkefastheden til at passe på den ene eller den anden led. Tror jeg vælger højden, der jo er bredden i denne model.
Skal være færdig i 2008.

Dem, der skal myrdes:

Sukkertrøje fra Isager

Dejlig model, lækkert garn - Pulsens Tweed 300 - synd de to elementer passer så dårligt sammen, og endnu mere synd at fru Kvist først opdagede det (nej, indrømmede det for sig selv er vist mere korrekt) da hun var nået ret langt. Strikkefastheden passer, men garnet er simpelt hen for tyndt til at bære modellen. Den bliver for løs og gennemsigtig. Både garn og opskrift skal dog nok finde anvendelse senere.


Skyggesjal, mønster fre Høxbros bog, garn fra Bente Rønbjerg

Jeg begyndte på dette for flere år siden efter at have købt bogen på en håndarbejdsmesse. Jeg overvejede et kit, men ingen af farvekombinationerne var lige mig, så jeg købte i stedet noget meget lækkert new zealandsk lammeuld fra Bente Rønbjergs stand. Jeg fik hjælp til farvekombinationen, og synes egentlig, den er ret professionelt lavet. Der er kun et problem: Jeg synes orange er den perfekte farve til appelsiner, i alle andre tilfælde afskyr jeg den, især i den brændte udgave, der er i mit sjal. Jeg har længe overvejet, om jeg kunne vænne mig til farven, men som enhver strikker ved, når det føles forkert, så er det som regel fordi det er forkert...

Ærgerligt, især fordi de øvrige farver er ret fede:

Garnet er lækkert og skønt at strikke med, så mon ikke det finder anvendelse her på kanalen. Og nogen må der vel være, der vil værdsætte et lille orange tørklæde....

5 comments:

  1. God ide, at myrde vingesjalet ! Saadan et kaempeprojekt skal vaere i de perfekte farver, saa man kan holde ud at se paa det mens man strikker og ogsaa bagefter. Orange passer ikke til de farver du ellers vaelger, saa det er aabenbart ikke din farve - og saa er det ligemeget om den er flot eller ej :-)
    Jeg har samme problem med min Dancing Stribes. De farver jeg har valgt er flotte sammen - men jeg kan ikke holde ud at se paa den gyldne traad. Den bliver ogsaa traevlet op, og saa finder jeg andre farver :-)
    Strikkehilsner
    Angelika

    ReplyDelete
  2. Godt gået at tage sådan en "virkelighedscheck" på de ting de har gang, jeg har også været i gang med at "myrde" strikkekurvens indhold, og har således færdiggjort nogle ting, og sukker nu over de sidste 2 clues af Mystery Stole 3, ikke fordi jeg gider, men det er en gave, så det giver mig en deadline. Så hep hep herfra!!!

    ReplyDelete
  3. Orange KAN være fedt - men så skal det være den rene farve, uden andre. Jeg kan heller ikke med orange - foretrækker lilla, sort, grå eller mørk blå - og hvorfor strikke med en farve man ikke bryder kan lide?

    ReplyDelete
  4. Angelika, jeg synes at Høxbros garner er fantastiske, og at hun har mange sjove idéer, men mange af hendes farvesammensætninger er for voldsomme. Glæder mig til at se Dancing Stripes, også uden den gyldne.

    Tineke, velkommen til. Jep, rart at få skilt tingene ad og beslutte hvad der er værd at lave færdigt.

    Bodil, vi kunne sagtens vælge farver sammen! (Hvis der lige kunne komme lidt vinrødt med i puljen).

    ReplyDelete
  5. Det er ellers skønne ting, du der har hevet op a' kurven mørke.
    Tror du ikke at vi bliver rigtigt tilfreds og selvfede, når vi får os arbejdet os igennem de lettere støvede projekter.

    Det vælger jeg at tro, for ellers ender det bare med, at jeg ikke får gjort noget ved dem.

    Go' weekend.
    Kh Anne

    ReplyDelete