Thursday, April 17, 2008

Rødbededag to you too!

Vi har bagt hveder i dag. Opskriften er herfra og min favorit. Den er lidt utraditionel, fordi der både er knækkede hvedekorn og surmælksprodukt i.


Fru Kvist er jo bagefreak så ingen hveder uden egne modifikationer. Jeg bruger kun den halve mængde gær, og lader dem så hæve lidt længere (standard fru Kvist ved alle traditionelle brødopskrifter) og tilsætter 2 tsk kardemomme.

UPDATE: Jeg glemte at skrive at de også skal bages meget længere end der står i opskriften!

Heldigt nok er der nogle tilbage til i aften, for vi er tyvstartet i eftermiddag. Ældste havde en ven med hjem fra skole, så jeg gav den som 50'er-mor med eftermiddagste og varme hveder. Jeg manglede bare lige det ternede forklæde.

De blev godkendt, tror jeg. I hvert fald satte vennen 2 til livs og insisterede på at få en ekstra med hjem til senere, selv om hans mor oplyste, at de skulle ud at købe hveder på hjemvejen .
Vennens mor ønskede god bededag til afsked, og den gik rent ind hos yngsteøglen. "Moar, hun sagde Rødbededag!"


5 comments:

  1. Ingen hveder, ingen bededag - jeg maa noejes med roedbeder imorgen ;-))

    ReplyDelete
  2. Selv god rødbededag til dig! Herlig kommentar!
    Tak for opskriften - jeg fik ikke bagt i dag (min Pillende Finger skulle hentes på koloni) - må gøre det i morgen, tror jeg skal have fundet kernerne frem...
    KH Britt

    ReplyDelete
  3. Angelika, du har Camilla Plums bagebibel og egen melkværn, hvad venter du på?

    God fornøjelse, Britt. Jeg glemte lige at skrive, at jeg også bagte dem MEGET længere end der stod i opskriften. Her hos os er helligedage ikke så hellige - pga. Heltens skiftende arbejdstider bliver de sommetider skubbet en dag. Det fungerer fint, og det er jo altid godt at have noget at fejre!

    ReplyDelete
  4. Jeg venter paa bededagen ;-)) Den findes ikke her hos os :-(

    ReplyDelete
  5. Jamen Angelika, hvederne er gode, og en bøn eller to kan vel ikke skade?

    ReplyDelete