Tuesday, May 13, 2008

En teenager fylder fire....

Yngsteøglens fødselsdag gik ikke stille af. Mandag var det meste af familien til frokost. Menuen kan ses i et tidligere indlæg, men på flere opfordringer hermed et par billeder:

Prinsesseslot i is. Det geniale ved konstruktionen er, at en nyslået fireårig faktisk selv kan lave den med en hjælpende hånd fra en voksen. Konceptet kan selvfølgeligt udbygges med sidefløje, ekstra tårne og pynt, alt efter hvor mange der skal nyde værket.

Pandekagekagen, der faktisk smagte rigtig godt. Pandekagerne er bagt med kakaomælk og fyldet består af vanilleis og hindbærsyltetøj. Dugen er yngsteøglens egen....

Jeg trøster mig med at det da ikke kan være værre end den fynske nationalspise Brunsvigeren, som nærmest er obligatorisk ved enhver fødselsdag. Som uintegreret andengenerationsindvandrer til øen gør jeg mange krumspring for at undgå den (såsom at lade en fireårig bestemme menuen suverænt). Lad os lige repetere for god ordens skyld:

Man tager en fed gærdej. Herpå smører man helt usandsynlige mængder af smør og puddersukker (her taler vi om de tilfælde hvor kagen er hjemmebagt. Hvad fedtstoffet består af, når den er færdigkøbt, tør jeg slet ikke tænke på).
Fedt? tjek
Sukker ? tjek
Farvestoffer og E-numre i al almindelighed? Ikke helt.

Dette klares heldigvis i et snuptag: man fatter en af de store poser med Matadormix og tømmer den ud over værket. Værsågod at spise....

Så fynsk bliver jeg aldrig. Og nordjyderne kommer flødeskum ovenpå.....

5 comments:

  1. som afkom af to fynboere, der udvandrede til sjælland i slutningen af 1957, er brunsviger jo en del af min bardomskager MUMS.
    Når min mor bagte en bradepandefuld, måtte vi skære os et stykke liiiiige der hvor vi ville...tænk kun kanten var tilbage :-) brunsviger selvsagt uden rosiner....
    Tillykke med din datter.

    ReplyDelete
  2. Kommer der også et billede af geleranden med vingummier? Den har jeg glædet mig til at se;o)

    Tillykke med barnet.

    KH Tina

    ReplyDelete
  3. Anne, SELVFØLGELIG uden rosiner. Og flødeskum. Men stygt alligevel.Og så til MORGENMAD. Nej, helt integreret bliver jeg aldrig. Mine gener er fra Lolland og Himmerland.

    Tina, se forrige indslag. Desværre var den lidt svær at fotografere. Hjemme hos dig er der store perspektiver: 5 rande, en i hvert barns yndlingsfarve.

    ReplyDelete
  4. Hel enig som 1. generationsinvandre, dog genitisk 50% fynbo, har jeg ikke fattet fidusen med brunsviger,

    Helt nordpå kommer der kagecreme på :-P

    p.s. Jeg har vist noget blåt KoolAid til din næste gelerand

    ReplyDelete
  5. Ulla, hvor er det sødt af dig. Desværre er folkestemningen vist imod at der bliver en næste gang....Jeg er dog helt tryg ved at hun nok skal finde på noget ligeså mærkværdigt til næste år.

    ReplyDelete