Thursday, August 14, 2008

I skole igen

Ældste er startet i første klasse. Selv om jeg ikke lige frem er nogen ung mor, finder jeg det allige chokerende at have et barn, der går i skole. Han har jo lige været min lille baby! Han har glædet sig så meget, at hans ellers berømte sovehjerte har svigtet flere gange i dagene op til skolestart. Han elsker at gå i skole, både det faglige og kammeratskabet, og vi har været så heldige at finde en skole hvor vores blide og bløde, men også til tider rapmundede søn passer ind.


I vore dage er den helt særlige stemning omkring start i første klasse blevet lidt udvandet. Det store skift kom, da han startede i børnehaveklassen ("nej, Mor, nulte klasse"). Det har været skole med læsning, skrivning, naturfag idræt og engelsk i små doser lige fra dag et. Han har elsket det hele, dog med undtagelse af skrivning, som han finder noget overvurderet. Vi arbejder på sagen, han skulle nødigt ende med sin fars ulæselige klo.

Frikvarterene er bare det bedste, selv om moderen somme tider kan undre sig over hvad der egentlig foregår:

Søn: "I dag kom Jens og jeg til at slå hovederne sammen, så jeg fik rigtig ondt i næsen"
Mor: "Nå, det lyder da ikke så rart..."
Søn "Nej, og lige bagefter blev Magnus trådt på sit dårlige øre"

3 comments:

  1. og jeg en årgang 58 har lige sendt min ældste i første...dog 1g. Så vi er vist begge lidt sent startende mødre ti hi...:-)
    JEg vil så lige nævne...at når ens børns starter skole...så går det stærkt...jeg synes jo lige det var i går jeg sendte min i 0-klasse

    ReplyDelete
  2. Hø...den slags fortællinger kender jeg godt. Det er ikke meget min søn meddeler om dagens gang i skolen, men den slags historier når altid hjem...

    Ja, jeg synes også skolestart er stærkt udvandet. Asger startede SFO 1.6., hvor "1. skoledag" (i NULTE klasse...hedder absolut ikke børnehaveklasse) først var i august. Der havde det store skift jo lissom allerede været. Og første skoledag i 1. klasse var bare helt almindelig. Men det passer ham vist i øvrigt fint....det er bare os hønseforældre, der står der med en tåre i øjenkrogen og bliver sentimentale...

    KH Britt

    ReplyDelete
  3. Anne, jeg er sikker på at vi voksne mødre har meget at tilbyde vores børn! Jeg synes allerede det går uhyggeligt stærkt, men heldigvis har min datter lovet at hun aldrig flytter hjemmefra og min søn vil kun flytte til Svendborg!

    Britt, du har helt ret, i 1. klasse har de allerede været skolebørn i et år. Det er vist typisk drenge ikke at være så meddelsomme. "Hvem har du leget med?" "Det kan jeg ikke huske". "Hvad har du lavet i dag?" "Ikke noget særligt".

    ReplyDelete