Sunday, November 9, 2008

Om Audrey og Spindelvæv


Man kunne godt tro, ud fra overskriften, at der er kommet spindelvæv på Audrey, og det skulle ærlig talt ikke undre mig, for det er ikke meget hun er blevet luftet på det sidste. Dog var hun med på Badstuen torsdag aften, hvor der blev strikket 10 cm på et ærme, som efterfølgende blev trævlet op igen. Den skal jo strikkes grundigt, når nu garnet er halvpebret.

"Hvem taler I om?" spurgte min medbragte (småtstrikkende) søster forvirret, da Strikkeforskeren og fru Kvist med største selvfølgelighed kaldte mit strikketøj ved navn.

Aftenens indslag handlede om Spindelvæven, en garnbutik, som ligger i, tadaa, Nyborg! Jeg ser straks udflugter med efterfølgende strik og kage chez moi for mit indre øje. Indehaveren, Vibe Munck, er uddannet inden for tekstil på det nu hedengangne seminarium i Kerteminde og i gang med en suppleringsuddannelse i moderne broderi. Hun var sprudlende fuld af gode idéer. Butikkens varer er valgt ud fra to hovedkriterier: man skal kunne væve med det, og man skal ikke kunne finde det i enhver garnbutik. Der var også noget til strikkerne i form af Himalaya-garn, banangarn og de smukkeste hæklenåle og strikkepinde. (Men hvem strikker på lige pinde?).

Paradoksalt nok var en af de røde tråde i Vibes foredrag en ode til begrænsningens kunst. Den faldt på et tørt sted, for fru Kvist (og mange andre, så vidt jeg kunne se) har det med at blive grebet af stemningen. Måske skulle jeg starte på vævning, når der nu findes så meget smukt vævegarn? Og hvad med løbbinding, det ser da også sjovt ud. Man kunne jo også lave smykker, for slet ikke at tale om filtning og moderne broderi...

Der var almindelig enighed blandt tilhørerne om at papirgarn ikke behøver at blive regnet med til lageret, for det er jo ikke rigtigt garn, vel? Nej, mente en, for det har jo aldrig siddet på et dyr. Den holdning er der perspektiver i; ud fra samme argument kunne man straks stryge bomuld, hør, viscose mm. af listen over syndige indkøb - det har jo aldrig siddet på et dyr, vel? Jeg vil se lysere på mit cashmere-o-meter i fremtiden! Bare synd jeg elsker uld og alpaca højest...

Alt i alt en skøn aften med masser af inspiration, selv om det måske ikke primært var på strikkefronten. Et enkelt kit til et armbånd flettet af gummigarn (og det er altså heller ikke garn!) og kobber kom med i tasken.

Tilbage til Audrey; Monterings-yrsa har det bedst på korte visitter her hos mig, så jeg overvejer om hun virkelig behøver at sy hele 4 raglansømme i Audrey. Er raglansømme ikke skabt til at blive strikket i et? Jeg er helt klar over, at det ikke går bare at smække det hele på en rundpind. Rib strikket rundt ligner ikke rib strikket frem og tilbage her i huset. Men hvad nu hvis man på de to forreste og den ene af de bageste lukkede en ekstra maske af, og så strikkede frem og tilbage over de tre sømme, så man kun skulle sy en? Det må vist prøves....

5 comments:

  1. Nu har jeg jo faktisk ikke noget garnlager ( og det er ikke engang loegn ), men den der med garn der aldrig har siddet paa et dyr er god. Maaske kunne den udvides til "garn der aldrig har siddet paa et faar", saa alle kan vaere med ;-))

    ReplyDelete
  2. ja, det må du da hellere prøve (selvom raglansømmene ikke er ret lange). Rib rundt er også no-go her i hytten - men frem og tilbage er helt fjong.
    Knus,
    Britt

    ReplyDelete
  3. Jamen hvornår invitere du?
    Hvis vi skal på garnekspedition, kan det vente til det nye år... ellers kommer der kun papirgarn med hjem :-)

    ReplyDelete
  4. Puha, den med at sprede sine interesser kender jeg kun alt for godt. Alt ender i hundrede nye projekter som hober sig op og intet bliver faerdiggjort.haha.
    Nu skal jeg arbejde mig gennem mit lager foerst, meeeeennnnn vaevning lyder nu spaendende.
    Strikket raglan bliver tit paenere end de syede, saa mon ikke det er et forsoeg vaerd?

    ReplyDelete
  5. Angelika, du må være den eneste jeg kender, der strikker så hurtigt, at shoppegenet ikke kan følge med!

    Britt, den 2x2 rib er så hyggelig at jeg overvejer en Slå Om bagefter.

    Ulla, det gør jeg snart og gerne, jeg skal bare lige have klaret denne uge og den næste, som byder på en del hektik, gæstebud i stor stil og tur til Paris. Vi kan jo afprøve en del af konceptet, strik og kage, så kan shoppingen altid bygges ind senere.

    Lin, når jeg bliver pensioneret vil jeg have en væv!

    ReplyDelete