Friday, August 7, 2009

Berlin for børnefamilier

Byferie med børn, er der meget ved det? Ja, hvis man er sådan nogle forældre, der keder sig gudsjammerligt på badeferie og altid har holdt aktive ferier selv, og hvis man opdrager sine unger til at gå på deres fødder, og man i øvrigt er villig til at se byen i børnehøjde, så kan de være ret fedt.

For to år siden var familien Kvist for første gang i Berlin, og det var helt uventet love at first sight. Turen kom i stand sådan lidt tilfældigt, en kollega havde købt en lejlighed vi kunne leje, og DSB tilbød at fragte os derned nemt og billigt. Vi drog af uden de store forventninger. Som mange andre danskere havde vi ikke noget særligt forhold til Tyskland - det var primært et voldsomt langt land, man er nødt til at køre igennem for at komme til Frankrig og Italien. Desuden er fru Kvist et af ganske få børn, der voksede op på Østfyn i 70-erne og 80-erne uden tysk tv-antenne, så sproget har aldrig ligget særlig naturligt for mig.

Nå, men vi ankom, og blev med det samme grebet af den særlige stemning og den overvældende venlighed, man bliver mødt med alle vegne. Berlin er et fantastisk mix af historie og en supermoderne by.

Der er også noget særligt ved at kunne vise og genfortælle verdenshistorie som man selv kan huske.

Der er rigtig meget for børnene i Berlin. Helten og jeg kunne sagtens tage hinanden i hånden og bruge hele ugen på bare at gå rundt og kigge på byen, shoppe lidt, drikke latte og spise etnisk og indsnuse stemningen fra de forskellige bydele, men den går ikke med ungerne. Der skal ske lidt mere. Heldigvis er det nemt at finde noget til dem.

Berlin Zoo, of Knut fame. En dejlig, stor og meget frodig grøn zoo. Der er et stort udvalg af almindelige zoo-dyr, og en meget spændende afdeling for natdyr, hvor man har vendt op og ned på nat og dag, så man kan se dyrene i aktion.

Aquadome, et kæmpestort akvarium, som man ser ved at køre op og ned i en elevator inde i midten.

Legoland Berlin: et lillebitte indendørs legoland inde ved Potsdamer Platz. Ikke noget der kan imponere mine forkælede unger, som er vant til (mindst) en årlig tur til Billund, men alligevel et besøg værd, hvis det nu regner. Hele Harry Potter-universet er bygget i lego, og det samme er en lang række af Berlins markante bygningsværker.

Brandenburger Tor: symbol på både den tyske deling og genforeningen. Den 7-årige er gammel nok til forstå og interessere sig for Berlins historie, og han meddelte på dag 1, at det ikke var en rigtig berlinertur, hvis vi ikke gik til Brandenburger Tor. Heldigt nok, for se hvem vi mødte:
Nu er det slut med at tro på moderens utroværdige forsikringer om, at Star Wars ikke findes i virkeligheden.

Checkpoint Charlie. Bare skuffende at den amerikanske soldat talte med den tykkeste tyske accent. Ungerne var dog ligeglade, og syntes det var spændende.
Spor efter muren findes overalt, og maner til eftertanke, også selv om man kun er 5 og 7 år gammel. "Hvad nu hvis nogen bygger en mur tværs gennem Nyborg, så vi ikke lige kan løbe over til Farmor og Farfar?" Faren er nok ikke overhængende, men det gav da lidt at tænke over.

Det samme kan man sige om Kaiser Wilhelm Gedächtniskirche på Kurfürstendamm.

Kirken blev sønderbombet under krigen, og er kun delvist istandsat. Det var anden gang vi var der, og ligesom sidst blev jeg meget berørt, ikke mindst af Sømkorset fra Coventry, som kommer fra den ligeledes udbombede og ikke genopbyggede katedral i Coventry. Korset blev lavet af søm fundet i ruinerne og givet til kirken i Berlin som symbol på fred og forsoning. Apropos, så fik ungerne lov til at tænde hver et lys netop for fred og forsoning i kirken, hvorefter de skændtes så det fløjtede resten af dagen. Det virker åbenbart ikke på hedninge.

Det Tekniske Museum: enhver pilfingers drøm. Hvordan laver man radio og tv? Hvordan fungerer et tog? Hvor stor var den flyver, der landede midt på den røde plads? Hvordan navigerer skibe?

Hvad kan en dampmaskine? Hvordan fremstiller man smykker med gamle håndværkstraditioner? Og meget meget mere. Der var sågar en særudstilling om tekstilfremstilling. Herunder et imponerende apparat til fremstilling af vævede bånd. Den 7-årige var helt solgt, og kunne sagtens have brugt dagevis.

Der er også noget for tøser: Schloss Charlottenburg i bydelen af samme navn.

Flot og imponerende, men det mest fascinerende er faktisk, at slottet var en total ruin efter krigen. Slottet daværende tilstand er dokumenteret af talrige fotos, men i dag er det stort set restaureret. Dog ikke originalt; en del af både udsmykning og møbler er stykket sammen andre steder fra. I den flotte park ligger et lille havehus, hvor kejseren kunne indtage sin te, hvis han blev træt at at vandre omkring, og ikke havde lyst til at gå helt tilbage til slottet:

Berlin er en skøn shoppeby. Priserne er generelt lavere end i Danmark og udvalget meget større. Når der så oven i købet er udsalg, kan ma virkelig gøre nogle kup. Vi fik ikke shoppet så meget, det er bare en af de ting, der ikke fungerer med ungerne. Yngste og jeg fik dog købt en kjole hver. Jeg må konstatere, at det ikke kun er på grund af størrelsen, at vi ikke bytter tøj, men vi synes begge to vi er vældig fine, den ene i mørkeblåt hør og den anden i rødt glimmer med tylskørt og fuld sol i nederdelen.

For madører er er også en del at komme efter. Man spiser godt og billigt. Sikkert også godt og dyrt, men det gemmer vi til en gang uden ungerne. KaDeWe har en hel etage dedikeret til delikatesser. Her kunne jeg vist godt have parkeret Helten en uges tid. Lige bag det fornemme varehus fandt vi et østasiatisk supermarked, og her blev købt godt ind af alt det vi ikke lige kan finde i DK, eller kun kan finde i små og alt for dyre portioner.

Når man bare trasker rundt og kigger på byen, kan man også tit være heldig at opleve noget sjovt. Berlin Harley Days fik mænds og drenges (og nogle kvinders, kunne vi se) øjne til at skinne om kap med alt de nypudsede krom. Harley er kult og handler ikke kun om den rette bike, men lige så meget om udstyr til både MC og ejer. Hvad man ikke kan få af gear - og tema-tatoveringer for den sags skyld. Imponerende. For øvrigt kunne Helten og jeg konstatere, at vi nærmest trak alderen ned i det selskab.
Se dig godt omkring, sagde vi til ældste, så mange Harleyer på et sted kommer du nok ikke til at se igen.

Jeg kunne skrive meget mere om Berlin. Vi er slet ikke færdige med byen, og Helten og jeg går og pønser på en voksentur. Jeg vil gerne se det jødiske museum, og måske også snuppe et par koncerter, operaer eller hvad der nu er på tapetet.

Coming up: bilstrik fra turen.

8 comments:

  1. Jeg er bare helt misundelig, vil også gerne til Berlin igen. Var der i ´84 og kom helskindet igennem Checkpoint Charlie, med tilhørende kropsvisitation og gennemrodning af ens bagage.

    ReplyDelete
  2. Tak for beretningen - dejligt at høre at Berlin også er for børn - der er jo direkte tog her fra staden...
    :-) Britt

    ReplyDelete
  3. Tak for beretningen. Det lyder til en superhyggelig tur.

    Jeg orker hverken badeferie eller charterfly. Nu skal mand og barn lokkes med til Berlin.

    ReplyDelete
  4. Det lyder dog som en dejlig tur. Har du flere billeder fra pille-finger-museet????
    Glaeder mig til at se ferie-strik.
    Lin

    ReplyDelete
  5. Det er lidt af en øjenåbner for sådan én som mig! Indtil jeg læste dette, ville jeg have nægtet at tage mine 3 børn med på byferie, men nu ser jeg pludselig en mulighed! Så mange tak for beretningen...
    Glæder mig til ferie-strikken ;-)

    ReplyDelete
  6. Lene Sophie, du vil nok dårligt kunne kende byen igen! Velkommen til, i øvrigt.

    Der er ikke meget at betænke sig på, Britt.

    Sådan, Ulla!

    Lin, jeg har nogle få. Kamerasituationen var kritisk på turen, så alle billeder er taget med mobiler, der ikke er så vilde med det indendørs. Jeg skal se hvad jeg har.

    Tante T, velkommen til. Engang tænkte jeg som dig, men for at finde på noget, som hele familien kunne holde af, har vi udviklet vores koncept for børnebyferie. Prøv det!

    ReplyDelete
  7. Nej hvor sjovt. Jeg var der i uge 30 med mine 4 børn og det var stor succes. Har stort set været de samme steder, men vi sluttede af med Luftwaffe museet, jeg har kun drenge, så det var sagen:-)
    De ældste er efterhånden temmelig shoppe lystne, så vi delte os ind i mellem. Men manden og jeg blev også enige om at en gentagelse uden børn også er sagen. Synes forøvrigt du har en dejlig blog:-)
    Connie

    ReplyDelete
  8. Dejligt at læse dit indlæg - tak fordi du guidede mig herhen:-) Vi er spændte på vores tur, mest af alt fordi vi skal på storbyferie...det savner vi! Og vi er sikre på at vi godt kan få det til at fungere med vores 2 piger:-)

    Og nej, den store shoppetur bliver det nok ikke til, men så tager vi bare den en anden gang!

    Det jødiske museum...er det bevidst at I ikke har set det med børnene?? Er det for barskt?

    Helle

    ReplyDelete