Tuesday, November 24, 2009

Teitur og tallet 4


En masse strik er næsten færdigt, og jeg er dødtræt af ikke at kunne sætte en fod i mit såkaldte arbejdsværelse uden at træde ned i en kurv med et halvfærdigt projekt. Derfor har jeg besluttet at 4 projekter skal være færdige før jeg må starte på noget nyt. Tallet 4 er ikke valgt fordi jeg tror det har magiske kræfter, men nærmere fordi jeg har 4 projekter som Tag-Dig-Sammen-Tage og jeg kan få klaret uden alt for stor indsats. Det første er Teitur:

Rasmillas drengevest. Egentlig var det ikke svært at tage sig sammen til at gøre den færdig. Opskriften er supergod og mønsteret er let at lære udenad. Jeg havde helt glemt hvor sjovt det er at strikke flerfarvestrik, i hvert fald når det er fair isle-teknik. Intarsia er noget helt andet... Desuden var der en ung mand, der i hele forløbet kiggede bebrejdende på mig, hvis jeg vovede at strikke på noget andet. Argumentet om, at flerfarvestrik kræver, at man kigger på det hele tiden, og derfor ikke egner sig til f.eks. tv-kigning eller lektiesupervisering prellede helt af.

Garnet erdobbelt shetlandsuld fra Garn.dk, rester fra dette projekt. Min personlige mening er, at det gør sig langt bedre som to farver end som salt og peber-effekt, men det er jo et spørgsmål om smag. Garnet er en lille smule hårdt ved hænderne, især kanterne på pinde 4. Det er så også det eneste negative, jeg kan finde på at sige om garnet. Jeg elsker den garntype, og jeg synes den får mønsteret til at stå rigtigt tydeligt frem:

Ældste og jeg havde meget sjov af vores foto-session i haven. Han ville gerne have sin elskede sixpence på hovedet, og med en klassisk vest, gummistøvler og overskyet himmel, ja så lå sådan en Rowan-agtig skulende attitude ligefor, syntes fotografen. Knægten, der har et mildt væsen, havde ikke så let ved det, så det kom der nogle gode grin ud af.


Han er ikke af natur en skuler. Måske han i virkeligheden har en del mere tilfælles med en af vores allerstørste filmhelte, der også er stolt vestebærer, lige meget om han optræder i gyserfilm eller bygger en måneraket:


Hov, jeg var lige ved at glemme faktaboksen:

Model: Teitur fra Rasmilla
Garn: Shetlandsuld fra Garn.dk i to farver (isblå og mørkeblå, mine betegnelser) fra BC-garn. Vesten vejer i alt 172 g. og langt det meste er den mørkeblå.
Pinde: Addi Turbo 4 og 4½
Ændringer: Jeg har forlænget den en del, da min søn er en lang og tynd 8-årig. Garnet er tykkere end Sannes originalgarn, så jeg har brugt maskeantallet til str. 3 i bredden. Den er ikke for bred, men det går. Til gengæld har jeg måttet love at strikke en mere, når denne bliver for lille.
Hot or not: Superhot synes mor og søn! "Kan man få den i lyserød?" spurgte yngsteøglen interesseret, da hun så den, men det ved jeg ikke lige hvad Sanne ville sige til. Alt i alt må det konstateres at den bare er et hit over hele linien. Også et overkommeligt begynderprojekt, hvis man er lidt tøvende overfor at kaste sig ud i flerfarvestrik.

10 comments:

  1. super sej vest - og dreng :-) Jeg er ikke øvet i mønsterstrik, så måske jeg skulle kaste mig ud i dette projekt

    ReplyDelete
  2. Feeeeeeeed vest og totalt oversej knægt. Det' da de cooleste billeder, I der har fået skudt!
    Jeg synes i øvrigt sagtens man kan lave vesten i pige-farver....hun må da ha' en, ikk? Måske efter:
    4 x Tag-dig-sammen-Tage er bare i orden. Hep hep!
    Knus,
    Britt
    ...der også er heeeelt vild med Wallace & Gromit aka Walther & Trofast....en tur i De Gale Bukser kunne da være skægt...

    ReplyDelete
  3. De passer bare SÅ godt sammen, drengen og vesten. Og først når jeg nu ser din udgave af Teitur, falder jeg for modellen, superskjøn er den.

    ReplyDelete
  4. Flot vest til en sej gut! Skønne billeder - han ka`da sagtens få en fremtid som Rowan-model:-)

    ReplyDelete
  5. Skøn dreng og vest, det ser topsejt ud.
    Selvfølgelig skal du lave en i lyserød, der findes ikke noget strikkepoliti.

    Pøj pøj med TDST - nu vil jeg smutte ud og bestille sushi til frokost.

    ReplyDelete
  6. Uh - den er fed den Teitur. Har lige vist din version til yngsteøglen på 9 og efter lidt overtalelse syntes han også at han måtte eje sådan én. MEN han har bestilt den i sort og rød!!!!!! Hrmmmm..... der må vist lidt manipulation til ;o)

    ReplyDelete
  7. Lykke, det skulle du gøre. Det er en fordel for begyndere, at det er et lille mønster uden lange spring. Der er enkelte gange, hvor man springer over 6 masker, og der snor jeg garnet af hensyn til pilfingre, men ellers lader jeg det bare følge med. Og husk: den første vask udvirker mirakler på regelmæssigheden.

    Yes, Wallace og Gromit styrer. Måske man skulle strikke den lilla vest fra Varkaninen? Jeg ved ikke rigtig med den lyserøde Teitur - nu må vi se.

    Tak, skal du have, Tineke. Knægten er også godt tilfreds.

    Tak, Irene. Jeg er ikke sikker på han er cool nok til Rowan. Hans naturlige udtryk er ganske fornøjet, og den går vist ikke.

    Tak, Tris. Det lyder som om din søn går efter et japansk look? Måske du kan lokke ham til at kigge på Holst Garns farvekort, for der er mange herreseje farver, for nu at citere min søn (der i øvrigt er farveblind, og derfor forholdsvis let at manipulere lige på dette område)

    ReplyDelete
  8. Hold K..., hvor er han bare sej med sixpence, vest og attitude!!! :-)
    I øvrigt dejligt at du er "tilbage"... :-)
    Marlene

    ReplyDelete
  9. Jeg synes, det er SÅ flot en drengevest og de Rowan-agtige billeder kan vist ikke være bedre baggrund for Teitur ;-)Åh måske mangler der lidt får? ;-) Skøn knægt og skønne farver, du har valgt til modellen!

    Ak ja, det var tider dengang ens drenge ville gå i hjemmestrik - jeg tror desværre ikke Teitur ville gøre lykke hos min 17-årige, der iøvrigt kun vil bære sort ;-)

    ReplyDelete
  10. Det er bare totalt Rowan de billeder af ham, måske kunne han tjene lidt som model.... Flot vest og sej fyr.

    ReplyDelete