Monday, December 28, 2009

Scraps - Anne, Hanne og et tvist af Kvist

Jeg faldt med det samme for Annes og Hannes lille fine vest. Idéen med at bruge restegarn er al ære værd. For mig er der bare et problem: jeg er ikke god til at sætte farver sammen! Jeg var lettere rystet da en veninde viste mig sit Heather-kit fra Helga-Isager; superlækkert garn, men instruksen:" sæt farverne sammen som du selv synes", ville få mig til at ryste på hænderne. Jeg kaster mig gerne ud i diverse indviklede hul- og snoningsmønstre, men hvis en anden vil matche farverne, er jeg glad. Jeg er sikker på en kombination af øvelse og farvelære vil kunne hjælpe på det, men nu havde jeg lige en lille uge til at få strikket en Scraps-vest i julegave til min søster, så det var ikke lige der, det store farveslag skulle slås.

Løsningen kom til mig en dag i en lokal tøjbutik, hvor jeg faldt over en meget grim strikjakke, i en gulgrøn farve, der omgående ville have fået fru Kvist til at se halvdød ud. Jakken havde, udover nogle ganske besynderligt placerede snoninger, også det i min barndom så populære boblemønster. Min søster elsker alt, hvad der er 70'er-agtigt, så idéen lå lige for.

Det endte sådan her:


Vesten er ikke skæv, jeg har bare lagt den lidt skævt i skyndingen. Den faldt tilsyneladende i god jord hos modtageren, i hvert fald tog hun den straks på til sin grå kjole juleaften, og igen over en hvid skjorte til familiens julefrokost 2. juledag. Jeg burde have taget et action-shot, for vesten kommer absolut mest til sin ret når den er på.

Boblemønsteret er svært at fotografere tæt på:
- men frygtelig nemt at strikke: det går over 4 masker (+ et par kantmasker) Man strikker 4 pinde glat, lader på næste pind hver 4. maske løbe 4 pinde ned og strikker masken sammen med trådene fra løbemasken. Så strikker man 5 pinde, og gentager proceduren, dog forskudt, så den maske, der løber, ligger over den midterste maske i den forrige boble. Jeg har lavet hhv. 4, 3 og 2 boblerækker med 13 omgange mellem hvert mønster. Jeg har ikke sat snore i, men bortset fra det har jeg fulgt opskriften.

Faktaboks:
Mønster: Scraps fra Anne og Hanne
Garn: Shetlandsuld fra Garn.dk (Faktisk rester fra Cobblestone og Teitur), lagt dobbelt, i alt 133 gram
Pinde: Addi Turbo 5 og 4,5 til kanter.
Ændringer: Multifarvede striber erstattet af boblemønster
Hot or Not? Hot, måske skulle jeg selv have en?

9 comments:

  1. Sikke en god ide at lave vesten med bobler! Den er blevet rigtig fin, så jeg forstår godt at modtageren blev glad!

    ReplyDelete
  2. Fed vest! Øjner vi et nytårsforsæt: 2010 nu med striber :-D
    Imponerende decemberproduktion. Jeg er fuld af beundring for, at du magter sidste-øjebliksgaver og hjemmestrikkede gaver.

    ReplyDelete
  3. Jeg er vild med dine sømandsbobler (er det ikke det de hedder)?

    ReplyDelete
  4. FED vest! Den er da bare supercool - selvfølgelig må du da have en selv!
    Sjalet er supersmukt - jeg er helt sikker på at hun værdsætter det meget - imponerende at du lige fikser det.
    Og så må jeg altså have opklaret noget: er de nissehuer på ungerne operationskalotter??
    Knus,
    Britt

    ReplyDelete
  5. Tak skal du ha´, Lykke!

    Ulla, måske jeg skulle arbejde lidt på det med farverne. Hemmeligheden bag decemberproduktionen er vist, at jeg ikke skulle holde juleaften hjemme eller have overnattende gæster.

    Tak, Hanne. Det er jo et mønster med muligheder i, og mange flere skal afprøves. Som mange andre har jeg kilometervis af det anvendte garn.

    Tak Britt. Sjalet er faktisk lynhurtigt, prøv det! Nissehuerne er ikke bare operationskalotter, men specialfremstillede nissehueformede operationskalotter med vatrondel-kvaster. En særlig gave til vagtholdet juleaften. Sjove, men næste år tror jeg også jeg vil forsøge mig med model Skumfidus.

    ReplyDelete
  6. Den er blevet super god - jeg er vild med veste, men får strikket for få :-)

    Det er så skønt at have veninder, der sætter pris på strik og som ikke selv kan strikke ;-) Dit sjal er rigtig dejligt!

    ReplyDelete
  7. Tak, Lene. Jeg tror også der skal til at indgå nogle lune veste i min garderobe.

    Tak, Hanne

    ReplyDelete
  8. Hvor pudsigt - jeg ved liiiige hvordan du har det med farverne. Nok grunden til at jeg tit strikker ensfarvet og bestemt grunden til at jeg ALDRIG skal strikke noget af Christel Seyfarth ;-)

    Vesten er super - tror også at jeg vil til at strikke veste i voksen størrelser!!!!

    ReplyDelete