Monday, January 24, 2011

Den gensplejsede Kiwi

ja, for den kan da ikke være helt naturlig i disse farver, vel?

Heldigvis ved jeg, at den har en smuk rød søster i Frankrig så vi er flere der ikke synes, at Kiwier behøver være grønne og brune. Medmindre vi skal spise dem, altså. Sønnen elsker sin trøje højt og har boet i den siden den blev færdig. det var ham, der insisterede på de blå farver. Han elsker blåt ligeså højt som jeg gør, men dog af lidt andre årsager, tror jeg. Knægten er nemlig farveblind, så en masse farver på den brun/grøn/røde del af spektret flyder sammen for ham, men blåt, det kan han se. Heldigt at han er sådan en skandinavisk Emil-fra-Lønneberg-type (og her taler vi udelukkende udseende, Emil-personligheden ligger tættere op ad en anden lille person i min husholdning), der ser skøn ud i alle former for blåt og gråt.

Jeg havde oprindeligt en plan om at de fine vævestrikkede mønsterborter skulle strikkes i den funky Calypso, der er lidt overvældende alene, men rigtig fin netop til små accenter hist og her. Nix, nope, never, det kunne jeg godt glemme, jeg havde lovet sønnen farver efter eget hoved, og det blev Eclipse og Surf. At der ikke er tale om tilfældig udvælgelse kan jeg garantere. Ungen har nemlig skudt en håndholdt og meget rystet dokumentar om udvælgelse af garn med sig selv som både hovedperson og kameramand.

Processen blev trukket lidt ud, dels ved tanken om den omfattende montering, der følger med modellen, der var virkelig noget for Tag-Dig-Sammen-Tage at gå i gang med, dels fordi mit enlige nøgle Surf pludselig var forsvundet fra jordens overflade. Trods omfattende eftersøgninger var det pist geschwunden, og dukkede helt forventeligt først op, da jeg havde givet op og bestilt nyt hos Helle. Af uforklarlige årsager havde garnet taget ophold i Yngsteøglens strikkekurv, mere om den senere. Som ekstra bonus har trøjen forårsaget at vi har fået nye pærer i stort se alle husets læselamper. Den mørkeblå farver er rigtig svær at se i kunstigt lys, og her i vintermørket bliver det ikke til meget strik i naturligt dagslys.

Monteringen tog sin tid, selv om ærmerne er strikke direkte på bullen, og derfor bare skal syes sammen. Til gengæld skal der syes en kant fast på hætten, der skal monteres en lynlås, der skal strikkes en kant i hver side til indersiden af lynlåsen, og de skal naturligvis også syes på. Gab, det er altså bare sjovere at strikke end at sy, selv om resultatet er anstrengelserne værd.

Mon ikke vi er nået til faktaboksen
Model: Kiwi fra Annette Danielsens Hønsefødder og Gulerødder
Garn: Supersoft fra Holst Garn i farverne Eclipse og Surf. Der er brugt 375 g. i alt, heraf max 25 af mønsterfarven.
Pinde: Addi Turbo 4
Størrelse: Ca. 10, slank model. opskriften går til 8, da Annette D ikke mener ældre drenge vil gå i håndstrik. Den er, som det nok fremgår af billederne ikke ligefrem for stor, så Yngsteøglen er begyndt at stirre sultent på den, men foreløbig tilhører den dog sønnen.
Ændringer: Jeg har gjort modellen større. Min søn er en høj slank 9-årig, så jeg har taget maskeantallet til str. 8 og så forlænget trøjen. Jeg har også lavet ærmerne lidt bredere. Dette er let gjort, for der er ingen ærmegab, så det er bare et spørgsmål om hvor langt nede på ryg og forstykke man starter med at samle masker op til ærmer. Desuden har jeg lavet en "Sanne B-kant", som jeg ikke kan fotografere i close-up i det mørke garn. Den oprindelige kant langs lynlåsen er en lænkekant, altså hvor man løfter første maske af og strikker sidste maske ret på alle pinde. Den kan jeg ikke strikke, så jeg bliver tilfreds, eller for den sags skyld så den bliver ens i begge sider. Derfor har jeg gjort som på mine højt elskede Linnea og Amaya: første maske strikkes ret på alle pinde, anden maske strikkes ret på retpinde og løftes af uden at blive strikket foran arbejdet på vrangpinde. Det kræver en ekstra maske i hver side, men det giver en rigtig god kant til montering af lynlåsen.
Hot or Not: Vældig hot synes vi begge. God og gennemtænkt model med mange fine deltaljer (som man først værdsætter, når man har overstået monteringen, jeg siger det bare).

11 comments:

  1. Den er rigtig flot og klær ham fantastisk godt.
    Det skyldes nok også dine ændringer med forlængelse af bul og ærme.
    Tak for gode råd omkring kanterne ved lynlåsen. De er printet ud og lagt i bogen.

    ReplyDelete
  2. Nøøj, hvor er den fin. Sådan en tror jeg også, at Andreas skal have. Tror bare, at jeg bliver nødt til at strikke i noget bomuldsblanding ;)

    Meeeen... Jeg bliver altså lidt afskrækket ved tanken om monteringen... For det er bestemt ikke min yndlingsdisciplin, og har resulteret i mange pose-projekter.

    ~ Karina

    ReplyDelete
  3. Han er altsaa en rigtig fotomodel din dreng, og han ser ud til at kunne lide det. Modellen er saa laekker og hammerflot i blaa. Jeg matte ogsaa forlaenge lidt hist og her.Og saa snoed jeg og strikkede aermerne paa rundpind. Maerkeligt at alle modeller stopper rundt de 8 og saa maa man vente paa en str small for at gaa igang igen. Godt at din bliver brugt, for min haenger i skabet endnu(oev).

    ReplyDelete
  4. den er smadderflot og klaeder "mr.Rowan jun." rigtig godt :-)

    ReplyDelete
  5. Hvor er den blevet flot - og den sidder super godt på junior. Kan godt forstå at han er glad for den.

    ReplyDelete
  6. Tak, Ann. Jeg synes det er alletiders, når vi i Strikkeblogland kan dele tips og tricks.

    Tak Frau P. Måske den ville være fin i Rasmillas yndlingsgarn? Strikkefastheden bliver nok lidt strammere, men hvis man nu vælger en lidt større størrelse går det nok. Det er jo en enkel og firkantet model, som man let selv kan justere på. Monteringen er ikke svær, bare lidt langsommelig.

    Tak Fru Kahr, og velkommen til, i øvrigt.

    Tak, Lin. Jeg tror han nyder opmærksomheden, og det var stort for ham, at han blev model for Rasmilla. Jeg håber din Kiwi kommer i anvendelse, men jeg kender godt de selvbevidste små damer, der kun gør hvad de selv synes.

    Tak Angelika. Det synes han også selv:-)

    Tak skal du have, Tris.

    ReplyDelete
  7. Hvor er den bare flot. Og hvor var det bare FANTASTISK at du fik den færdig.
    Men sønnen - han er altså et kapitel helt for sig selv - han poserer med så meget attitude at det stråler ud af skærmen!! Så sejt.
    Knus,
    Britt

    ReplyDelete
  8. Det er altså bare som at kigge i et Rowanmagasin, du burde sende billedet til dem, så ville han garanteret ende som model hos dem, han er bare sej i den nye flotte trøje og den fede kasket.

    ReplyDelete
  9. Tak Britt! Jeg husker din smukke udgave. En lysere blå og noget Noro-agtigt på kanterne right?

    Tak Jette. Han nyder opmærksomheden, da han tit kommer til at står lidt i skyggen af sin allestedsnærværende søster.

    ReplyDelete
  10. Hvor er den fed trøje og bare skønt at han selv havde udset sig farverne, det gjorde han ret godt :-)

    ReplyDelete